Caravan-door-Europa.reismee.nl

Van Sevenum tot Maishofen, Oostenrijk

Zaterdag 28 april

Het is niet Trippstadt geworden, maar een camping in Durlach-Karlsruhe. We gingen om 08.30 uur rijden en waren pas om 16.00 uur op de camping in Durlach-Karlsruhe. Er waren files door wegwerkzaamheden en ongelukken.

Het was 50 kilometer verder dan Trippstadt, maar meer op de route. Deze camping zijn we op doorreis al eerder geweest. We blijven 2 nachten op deze camping, wasje doen, tanken en even uitrusten en misschien de stad even in als het niet al te warm is morgen. Het is een Azur camping, maar zeer eenvoudig. Vermoedelijk van oorsprong een soort stadscamping. http://www.azur-camping.de/baden/karlsruhe.html

De airco in de auto deed het niet goed. Ging aan en uit. Was van slag door van morgen 10 graden en vanmiddag 33 graden. Een beetje te warm om het verschil te kunnen overbruggen.

Tot 21.30 uur buiten gezeten en nog 20 graden.

Zondag 29 april

Gedaan wat we wilden doen en op de fiets naar Karlsruhe, ongeveer 7 kilometer naar het centrum. Zijn door het centrum naar het Schloss en door de Schlosstuinen gefietst. Terug een ommetje door een bos. Een mooie middag en toch nog wat van de stad gezien. O ja, het fietstochtje is 23 kilometer geworden. Leuk om mee te beginnen.

Het is prachtig weer, niet zo warm als gisteren, maar toch nog 25 graden en halfbewolkt.

Morgen naar de Chiemsee. Mogelijk blijven we daar wel een week als het weer goed is. Kun je volgens de 'boeken'heerlijk wandelen en fietsen. We zullen zien......

Maandag 30 april

Om 08.30 uur zijn we vertrokken uit Durlach-Karlsruhe. Eerst gaan we even langs de Aldi voor een paar boodschappen. De Aldi is naast de camping en niet op zondag open, dus nu eerst maar even. Na ongeveer 80 kilometer staan we in een stilstaande file, het is dan 10.00 uur. Nu ik dit schrijf is het 12.30 uur en we staan nog steeds stil. Hebben koffie gedronken en geluncht op de snelweg A8 bij Stuttgart. Volgens de vrachtwagenchauffeurs is er een ongeluk gebeurd en tevens zijn er wegwerkzaamheden. Heb al een spelletje patience gespeeld op mijn tablet en Piet is wat aan de wandel. Net als velen met ons. Het is druk met wandelaars op A8. Ons einddoel vandaag zal wel een camping eerder worden. Zullen zien waar we uit komen vandaag.

Het is iets voorbij Ulm, bij Gunzburg geworden een mooie nieuwe camping bij Legoland http://www.legoland.de/ Hebben 3 uur stilgestaan in de file. Dit hebben we nog nooit meegemaakt. Wij zijn het echt zat vandaag. Morgen maar verder naar Prien am Chiemsee.

Gedoucht, wijntje/biertje gedronken en een ham/kaas/preitaart gemaakt en gegeten. Even TV kijken want de schotel staat en vroeg slapen. We zijn best moe ook al hebben we nog geen 200 kilometer gereden.

Het was wel heerlijk weer, 25 graden en een zonnetje en niet te vergeten de airco deed het goed.

Dinsdag 1 mei

Heerlijk geslapen en om 08.30 uur vertrokken van Legoland. Wij hebben weinig van Legoland gezien, maar het park/camping ziet er goed uit en voor kinderen is het, denk ik, geweldig.

Om 12.00 uur waren we aan Prien am Chiemsee en hebbenmooie plaats uitgezocht. De camping is netjes en ligt aan het meer/Chiemsee.http://www.camping-harras.de/ Wij zijn al vele malen langs de Chiemsee gereden over de A8 en nu een keer kamperen langs het meer! Moesten wel even slikken, betalen € 5,00 belasting per nacht! Zijn dit niet gewend. Het is meestal € 2,00 per nacht.

We hebben een plekje dicht bij het meer, tweede rij . De plaatsen zijn piep klein, maar we doen het er mee vanwege de omgeving. Vanmiddag een fietstochtje gemaakt naar Prien. Mooi klein stadje langs de see. Ze verkopen er heerlijk ijs!

Het is heerlijk weer, 25 graden en een zonnetje. In de avond een onweersbui. Hopen ook de komende dagen op mooi weer. Hoorden van onze buren, Duitsers uit de buurt van Frankfort, dat je echt helemaal rond het meer kunt fietsen.

Het is 60 kilometer, maar na 30 kilometer kun je ook de boot nemen naar Prien!

Woensdag 2 mei

Gisteravond vroeg naar bed gegaan om vandaag vroeg te starten met onze rondje Chiemsee. Om 09.00 uur zaten we op de fiets richting Felden. Daar een kaartje met de route gehaald. Dit heb je eigenlijk niet nodig omdat de weg goed aangegeven staat, Uferweg Chiemsee. Het is niet dat je overal langs het water gaat, maar zo dicht mogelijk langs de oever. Het was een prachtige tocht van 58 kilometer door bossen, dorpen, stadjes en langs het water. Het was heerlijk weer, ongeveer 25 graden . We hebben vaak gerust op een bankje in het bos of langs de oevers van de Chiemsee.

In Prien weer even een heerlijk ijsje gehaald en op de camping gedoucht en buiten ons wijntje/biertje gedronken. Tijdens het koken en bakken komt er onweer en gaan we naar binnen. De bui valt mee, maar er zal vanavond en vannacht nog meer onweer en regenkomen, wordt verwacht.

Donderdag 3 mei

Het heeft veel geregend vannacht. Klinkt gezellig op het dak van de caravan, maar denk wel, straks maar weer een zonnetje!

Vandaag gaan we uitrusten van gisteren, wat boodschappen doen en de route voor morgen even bekijken. Willen toch maar naar Maishofen, Oostenrijk gaan. Hebben even getwijfeld omdat Gerda en Philip plotseling een aantal dagen weg moeten. Het weekend zijn ze er en wij staan dan in de buurt.

Kennen de weg wel, maar alleen zonder caravan gereden. Wij letten dan niet op de hoeveel stijgingspercentage er is, 11 % staat er op de kaart. Denk dat we dat wel halen. Weten het morgen.

Vanmorgen eerst even boodschappen gehaald en na de lunch een mooi fietstochtje gemaakt naar Ubersee. Niet de weg die we eigenlijk wilden, maar toch een mooie route over landweggetjes en door het bos. Ook een paar keer behoorlijk hoog. Daar zijn we wel even afgestapt! Mooi weer, na een natte nacht en ochtend, ongeveer 25 graden in de middag.

Morgen naar Maishofen, Neunbrunnen. Deze camping zijn we 3 jaar geleden ook geweest. De camping ligt heel centraal, dicht bij Zell am See, Saalbach/Hinterglemm, Leogang, Saalfelden en Maria Alm. Het is nog geen 100 kilometer, maar wel een binnenweg en over een soort pas met 11 % hellingen.

Vrijdag 4 mei

Van de camping aan de Chiemsee vertrokken om ongeveer 10.00 uur. 5 kilometer verder hebben we onze eerste stop aan de A8 voor koffie. Dit doen we maar eerst omdat we zo weer van de autobaan afgaan en dan weet je nooit of er gelegenheid is om koffie te drinken. En dan krijg je niets!

Het was best een pittige route om met de caravan te rijden, maar Piet vindt het geen enkel probleem. Ik heb zweet handen en kromme tenen. We zijn om 12.00 uur op de camping en zoeken een mooi plaatsje langs het weiland en met uitzicht op de bergen met besneeuwde toppen. http://www.neunbrunnen.at/ Hier plaats ik morgen foto's van!

Vanavond bij Gerda en Philip in Saalfelden gaan eten. Was fijn hen weer te zien. Morgen komen ze bij ons eten. Hopen op mooi weer!

Vandaag was het warm en zonnig, ongeveer 25 graden. Ook een enkel spatje regen onderweg, maar mocht geen naam hebben.

Zaterdag 5 mei

Het is mooi om een nieuwe omgeving te leren kennen, maar deze vertrouwde omgeving, waar we al eerder zijn geweest in de zomer en ook s'winters skien is fijn om te zijn. Het voelt een beetje thuiskomen. Wij waren hier in januari/februari en dat is nog maar een paar maanden geleden!

Vanmorgen was het koud, 2 graden, maar met de zon liep de temperatuur snel op naar boven de 20 graden.

Buiten koffie gedronken en een paar boodschappen in Zell am See gehaald voor het avondeten. Ook ons trekpaardje had erge dorst, dus ook even getankt.

Tijdens de lunch, buiten, nog zonnig. Snel daarna een regenbui en dan is het ook snel fris hier.

We hebben ook niet buiten kunnen eten vanavond, te koud en te veel wind Koken en bakken wel zoveel mogelijk buiten, maar daarna gezellig met z,n vieren binnen gegeten.

De temperatuur vandaag van 2 tot 20 graden!

Zondag 6 mei

Het belooft zonnig weer te worden en we willen gaan fietsen in het dal naar Saalbach/Hinterglemm en mogelijk naar de Lindlingalm. We gaan even langs het Landalpark, waar Gerda werkt, om een praatje te maken.

Het is zonnig en heerlijk weer. De weg gaat langzaam omhoog, maar is goed te fietsen. We hebben tegenwind en het weer ziet er nog steeds goed uit. Tot we een paar kilometer voorbij Viehhofen zijn, het gaat waaien en we voelen de eerste regendruppels. Gaan we door of gaan we terug. We besluiten terug te gaan naar de camping. Bergaf en windmee gaat supersnel, ruim 35 kilometer per uur. Bergop, eigenlijk is het valsplat, gingen we 14 kilometer per uur!

Na de lunch gaan we naar Watzmann Therme in Berchtesgaden, 75 kilometer hier vandaan, via een prachtig mooie route door de bergen. De rit opzich hebben we al van genoten en dan de sauna nog! De reis terug was iets moeilijker voor ons Hollanders of moet ik schrijven Nederlanders van het vlakkeland. Onverlichte wegen, klimmen en dalen met 11 % en heel veel bochten. Om 21.30 uur waren we veilig thuis. Het is een welbestede dag geweest.

Piet heeft steeds meer last van kiespijn, heeft het al een paar dagen aangeken, maar morgen zal het eerst een tandarts bezoek worden!

Maandag 7 mei

Vanmorgen is de eerste bui al weer gevallen. Het is koud en Jantje huilt en Jantje lacht, 11 graden momenteel en we zitten binnen aan de koffie!

We zijn wel even op de fiets naar de tandarts geweest. Piet kan morgen om 14.15 uur terecht bij de tandarts. Tot zolang maar paracetamol eten!

Vanmiddag is de zon gekomen en was het aangenaam fiets weer. We zijn naar het meer van Zell gefietst, Zell am see dus en vandaar via de Tauernradweg naar Kaprun. In kaprun heb ik mijn eerste skiles gekregen, dat is ruim 20 jaar geleden. Wij zijn al eerder terug geweest in Kaprun, maar nog nooit op de fiets. Er is veel veranderd in Kaprun, nieuwe hotels, winkels, bars en ook de skiliften zijn vernieuwd.

Het weer is alles meegevallen, rond de 20 graden.

Dinsdag 8 mei

Vandaag gaat Piet naar de tandarts. Is nodig ook, slaapt slecht door de pijn. We hopen wel dat de tandarts hem in één keer van de pijn af kan helpen zodat we eind van de week verder kunnen reizen. Niet dat we het hier niet naar ons zin hebben, maar willen toch ook graag naar Kroatië.

Piet is bij de tandarts geweest en hij heeft het geweten. Had de keus, kies er uit of een wortelkanaal behandeling. Hij heeft voor het laatste gekozen. 3 uur later en € 700,00 armer stonden we weer buiten. Morgen nog een controle en dan moet het klaar zijn. Hij heeft een antibioticakuur en mag paracetamol voor de pijn. Dit heeft hij nog nodig omdat de pijn nog niet weg is.

Het weer was mooi vandaag, ongeveer 23 graden, maar door het verblijf bij de tandarts hebben we niets leuks gedaan.

Woensdag 9 mei

Piet heeft veel pijn gehad en moest voor controle terug naar de tandarts. Zag er goed uit volgens de tandarts, maar de pijn kan nog wel een dag of 10 aanhouden. Klaar ben je!

We hebben een fietstochtje naar Saalfelden gemaakt, een beetje klimmen en dalen. Voor Piet een beetje zwaar. Hij heeft wel weer een paar mooie foto's gemaakt onderweg en bij de camping.

Het was prachtig weer, rond de 25 graden en zonnig. We hebben een enkel spatje regen gevoeld, maar dat mocht geen naam hebben.

Donderdag 10 mei

Onderweg naar Gerda even een wat lekkers bij de Spar gehaald en bij Gerda koffiegedronken, was gedaan en broodje gegeten. Heerlijk een poosje buiten op de ligstoelen gelegen.

Vanmiddag gaan we naar Landal voor zwembad en sauna. Het park en ook het zwembad ligt tegen de berg aan bij Viehhofen. Het is heerlijk zonnig weer, 26 graden in de schaduw. Te warm om wat inspannends te doen.

Vrijdag 11 mei

Het was een zeer warme dag vandaag. Het is nu 18.00 uur en de zon is achter de bergen gezakt. Kan zeggen gelukkig maar.... Het was 29 graden in de schaduw, onze thermometer hangt daar! In de zon waarschijnlijk boven de 35 graden, iets te warm, maar ik/wij klagen niet!

Gisteren heerlijke naar de sauna en zwembad geweest in Viehhofen. Vanmiddag een rondje om de See van Zell gefietst, maar ook regelmatig op een bankje in de schaduw uitgerust.

Piet heeft zijn laatste bezoek aan de tandarts gebracht vandaag. Heeft geen pijn meer, maar moet uiteraard wel de antibioticakuur afmaken, nog 6 dagen slikken.

Zondag gaan we verder naar Karintie en dan Slovenië en Kroatië.

Jenny van Hoorn

Jullie hebben wel weer van alles meegemaakt zo te lezen, maar ook heerlijk weer en dat ontbreekt er hier op een dag na nog steeds aan.
Lekker verder genieten,

Groetjes, Jenny en Jan

Ans Scholten

Jullie maken weer van alles mee, maar wat een heerlijke temperatuur .Hier was het vandaag 10 graden.
En helemaal fijn om de kinderen weer te zien geniet ervan samen. gr, Ans en Jan

Cora

Dus al in Oostenrijk!
Leuk hoor om Gerda weer even te zien..
En aardig weer volgens mij. Hier staat de kachel aan...

Gerda Wijs

Zo ik ben weer helemaal bij met jullie belevenissen. Heerlijk zeg de temp. Wij zijn 14 dagen in Blokzijl geweest en hebben alles gehad maar de dagen waren bijna altijd droog. Ook een paar hele mooie dagen gehad. Jullie genieten er weer heerlijk van gelijk hebben jullie hoor en nu weer even bij de kinderen nou geloof graag dat je blij bent dat je ze weer ziet.
Kijk uit naar de volgende verslag.

Gr Enne heerlijk genieten
Gr Gerda

henny..

wat een genot om jullie reizen zo mee te mogen volgen.. lees ze met plezier.. dikke knuffel .. henny en leo vl.