Caravan-door-Europa.reismee.nl

Dubrovnik...... richting Nederland

Maandag 4 juni

Zo, nu ons meest zuidelijke punt, Dubrovnik verlaten. Nu weer door Piets 'knollentuin' richting het noorden. We gaan overnachting in Stobrec bij Split, onze vorige camping. Vinden weer een plaatsje dicht bij het strand. Ontmoeten mensen die er ook vorige week waren. Is een beetje 'thuiskomen'.

De reis is vlot gegaan. We hebben een aantal keren gestopt voor koffie en lunch. Voor de lunch hebben we aardbeien gekocht bij een fruitkraampje langs de weg.

Het is behoorlijk warm, tegen de 30 graden. Er gaat wel steeds meer wind komen. We moeten onze boterham met aardbeien goed vasthouden anders waait hij van je bord.

Dinsdag 5 juni

Vannacht vreselijk geregend en geonweerd. Om 01.00 uur viel de stroom uit. Na een paar uur kwamen er een paar mensen om de schakelaar om te halen. Bij ons is het toen goed gegaan, maar bij het 'veld'naast ons klapte de stroom er weer uit. Vanmorgen had men de veroorzaker gevonden. Een camper met een kabelhaspel onder de tafel, waar een emmer water uit kwam!

Door de hevige regen en wind bood de tafel niet voldoende bescherming om de haspel droog te houden!

Na de koffie naar Trogir, een mooi middeleeuws ommuurd havenstadje, 20 kilometer ten noorden van Split. Gewandeld door het stadje met heel smalle straatjes, gegeten op een terrasje aan een pleintje en een paar boodschappen gedaan.

Het was overdag weer heerlijk weer, 25 graden en zonnig, maar tegen de avond komen de donkere wolken met regen weer opzetten en dat brengt verkoeling. Na één flinke bui is het klaar. Vanavond nog even een wandeling over de camping en een praatje,ontmoeten weer mensen van de vorige campings. Best gezellig.

Morgen naar Zadar....

Woensdag 6 juni

Langs de kustweg naar Nin gereden. Nin ligt een 15 kilometer boven Zadar. Een kleine landelijke camping. De camping ziet er heel gezellig uit. http://www.autocamp-peros.hr/nd/nd_camping.htmVan hier willen we Zadar een bezoeken, dorpjes in de omgeving bekijken. En eventueel naar het strand. Zaterdag verder richting Rijeka.

Donderdag 7 juni

Een fietstochtje gemaakt in de omgeving van de camping. Naar het stadje Nin. In Nin stond ook een standbeeld van Gregorius van Nin die in Split stond. Wist niet, toen we in Split waren, dat er een stadje Nin was en dat deze Gregorius hier vandaan komt. Is wel grappig. Heb ook hier weer zijn grote teen aangeraakt. Men zegt dat het gelukt brengt!

Verder nog een stukje richting Zadar gefietst en terug via Zaton langs het strand. Zadar zou best te doen zijn, 15 kilometer. Het is erg warm en dan is het zwaar.

De reis op zich is best heel vermoeiend, heel veel indrukken, warmte en veel reizen, maar we hadden ook niets willen missen!

Morgen een dag naar Zadar en dan Zaterdag weer verder. Willen liever nog een dag langer blijven, maar de camping is vol geboekt.

Vrijdag 8 juni

Vandaag de oude stad Zadar bezocht. Het is een mooie oude middeleeuwse stad met poorten, muren, pleinen, oude gebouwen, waaronder kerken en smalle straten en straatjes. Een boulevard met o.a. een zee orgel. Dit laatste is heel bijzonder. Het orgel speelt op de bewegingen/golven van de zee. Verder op de boulevard een grote gradenboog met noord, zuid en oost west.

Morgen verder richting het noorden. Weten nog niet waar we komen Rijeka, of al in Slovenië en de dag daarna in Italië.

Weten ook niet of er internet op de volgende camping is. Ik meld me weer als er internet is!

Groet alle lezers van dit reisblog!