Caravan-door-Europa.reismee.nl

Dubrovnik

Vrijdag 1 juni

Vroeg op, 06.00 uur en op weg naar Dubrovnik. Natuurlijk eerst ontbijten en koffiezetten voor onderweg. Afscheid van onze buren genomen en de kustweg op naar Dubrovnik. Piet was weer in zijn 'knollentuin'dus dan weten jullie het wel. Ik had af en toe zweethanden en nog net geen kromme tenen. Ruim 200 kilometer bochten en nog eens bochten, klimmen en dalen hoog boven de zee met prachtige vergezichten.

Onderweg ook veel fruitstalletjes langs de weg. We hebben voldoende fruit ingeslagen in Split, maar op de terugweg stoppen we zeker.

We passeren 2 keer een grensovergang van Kroatie naar Bosnië-Herzegovina en andersom. Er zijn grensposten met douanepersoneel, maar wij zien er zo betrouwbaar uit dat we mogen doorrijden zonder paspoort te tonen.

Bij Dubrovnik gekomen rijden we de afslag van de camping voorbij. Na 7 kilometer is er een mogelijkheid tot keren. Het mooie van het voorbij rijden van de afslag is dat we een prachtig zicht op de stad hebben. Na een paar keer vragen komen we bij de camping. De navigatie geeft het ook wel aan, maar het is ook richting centrum Dubrovnik en wij twijfelen of het echt te juiste weg is.

De route loopt langs de haven met cruiseschepen en mooie jachten, smalle kades en daarna de camping.

De camping is 2 keer niets, heel kleine plaatsen, schuin, stenen enz. http://www.adria24.nl/camping/dalmatie/dubrovnik/dubrovnik/ op desite ziet hijer prachtig mooi uit, maar in werkelijkheid zijn er paar mooie plaatsen. We komen voor Dubrovnik, dus de camping nemen we op de koop toe.

De bushalte naar de oude stad is dicht bij en die gaan we morgen ontdekken.

Zaterdag 2 juni

Om 09.30 waren we in de oude stad Dubrovnik. We hebben de bus genomen. Het is niet ver, ongeveer 4 kilometer. Eerst vanmorgen buskaartjes gekocht in de supermarkt op de camping.

De stad is prachtig. Hadden het niet willen missen. Iets met eigenogen zien, is ook zien hoe mooi het is. Helemaal niet Valkenburg en wat men zegt dat Split veel mooier is. Het is niet te vergelijken. Het is zo iets als appels en peren.

Eerst hebben we een wandeling over de stadsmuur gemaakt van ongeveer 2 uur. Daarna gegeten, net iets buiten de oude stad. Na het eten de stad binnen de muren bekeken. Natuurlijk zijn er veel souvenirwinkels en terrassen, maar dat maakt het juist gezellig.

We hebben ook nog even op een bankje langs de haven gezeten. Wat nooit gebeurd, ik ben in slaap gevallen, zo moe was ik. Piet was ook moe, maar die heeft 'gewaakt'. De reis van gisteren, wandelen door de stad en de warmte. Gisteren en vandaag zo tussen 25 en 30 graden.

Ga verder niet schrijven wat we allemaal gezien hebben. Piet heeft veel foto's gemaakt en een aantal er van plaats ik op de site. Deze foto's zeggen meer dan ik kan vertellen.

Hebben vanmiddag heerlijk gegeten, een 4 gangen diner en tegen 16.00 uur nog een gigantisch ijsje dus toen we thuis kwamen enkel maar meer een drankje en een hapje.

Wij zaten heerlijk buiten van ons drankje en hapje te genieten en zagen een paar plaatsen verder mensen ontzettend tobben met hun satelliet schotel. Mensen konden geen bereik krijgen. Ik kon het niet meer aanzien en heb gevraagd of we mochten helpen. Eerst ik alleen, maar er was te veel wat niet klopte en heb Piet te hulp geroepen en binnen een paar minuten waren deze mensen helemaal blij. Ze hebben beeld!

Zondag 3 juni

Een beetje een luie dag. Na de koffie naar het strand gewandeld. Mooi kiezelstrand met uitzicht op de kust, brug en een haven. Er zijn meerdere havens in Dubrovnik. Dit was de haven met de cruiseschepen en ferry's. Ook enkele gigantisch grote jachten en heel veel kleine bootjes.

Na de lunch, op de camping, zijn we rond de haven gelopen en zagen een Noors en een Nederlands cruiseschip aan de kade liggen. Het Nederlandse schip was de Nieuw Amsterdam, ja, uit Rotterdam.

Het was op de kade bij de cruiseschepen een af en aan rijden van bussen om de gasten naar de oude stad te brengen.

Vooralsnog lijkt het ons nog helemaal niets zo'n cruiseschip. Te veel mensen, maar waarschijnlijk merk je aanboord niets van alle drukte.

Op de camping is ook een groep van de ANWB en van CaravanClub de Trekhaak, neergestreken. Ongevraagd werd ons in het verleden wel eens meegedeeld dat men zich veiliger voelt, en alles geregeld wordt en men daardoor ook heel veel ziet in korte tijd. Een en ander vertellen zowel begeleiding en meereizende. Ik geloof een en ander graag maar wij hebben ons nog geen moment onveilig gevoeld. Dat alles geregeld wordt is best gemakkelijk, maar een nadeel is dat je niet kunt beslissen een dag langer of korter blijven.

Laat ons, voorlopig, maar lekker op eigengelegenheid rondtrekken!

Gerda

En waar zijn jullie inmiddels? X