Caravan-door-Europa.reismee.nl

Split/Stobrec

Donderdag 24 mei

Na een prachtig rit via de D1, 265 kilometer, door de binnenlanden van Kroatie zijn we gearriveerd op de camping bij Split/ Stobrec. De prachtige rit was al een cadeautje. Ik zal het proberen te beschrijven, maar dat is moeilijk. Zo mooi...., bergen, dalen, bochten, hoog boven de meren en dalen. Soms hele stukken met weinig bebouwing en ruwe bergen en soms een paar huizen en af en toe een wat grotere plaats, o.a. Knin. Na Knin even een opgebroken weg, maar daar raken we aangewend hier in de binnenlanden van Kroatie. Omzeilen alle putten en kuilen, rijden stapvoets een aantal kilometers. In Knin kwam een Lidl op ons pad en hebben we even flink ingeslagen. Een verademing vergeleken met de armoedige winkeltjes in en om de Plitvicemeren. Lidl is hier een luxe winkel met veel versproducten.

Jullie begrijpen wel dat de weg niet gemakkelijk te rijden was, maar Piet was weer in zijn element en voor mij went het ook, geen zweethanden en kromme tenen vandaag. De weg was ook wat breder, dan die we vorige week gereden hebben.

En nu de camping, je zal het niet willen geloven, maar we staan aan het strand, eerste rij! Natuurlijk uitzicht op zee, en op de steden in de omgeving.

Het was prachtig weer vandaag zo rond de 28 graden. Dit hadden we verdient na de regen van de afgelopen dagen vind ik!

Iets minder was de bui aan het einde van de dag, maar je kunt niet alles hebben.

Vrijdag 25 mei

Ingrid is vandaag jarig, 46 jaar geworden. Vanmorgen om 07.00 uur hebben we haar gebeld om haar te feliciteren en lang zal ze leven te zingen.

Even daarna zaten we aan het strand voor de caravan te ontbijten. We kunnen er met ons verstand nog steeds niet bij dat dit ons overkomt. Ontbijten op het strand. Verder vandaag een 'werkdag' wassen en poetsen. Vanmiddag op de fiets naar Split. Een prachtige oude stad. De weg er naar toe, klimmem en dalen, maar wel gedeeltelijk langs de zee. In de stad was het gezellig, maar omdat wij laat waren hebben we maar een kort bezoek gebracht aan het centrum. Volgende keer een hele dag. Wel een heerlijk ijsje gegeten. De weg terug was moeilijker. We wilden een andere route, maar je wil niet weten hoeveel straten gewoon doodlopen zonder dat dit aangegeven wordt. Dit zou niet zo erg zijn, maar je moet heel vaak een flinke helling op om weer op de route te komen.

Zijn ook nog bij de Ferry naar Ancona geweest en gevraagd wat overvaren kost met 2 personen, auto en caravan zijn we € 400,00 kwijt. Dit vinden we te duur en gaan wel over de weg naar richting huis.

Het was heerlijk weer vandaag, zonnig en 27 graden.

Zaterdag 26 mei

Een rustige dag aan het strand. We hoeven niet in de file te staan om er te komen en om weer naar huis te gaan. Ontbijten, koffiedrinken en lunch aan het strand. Een wandeling gemaakt naar een dorp links van de camping. Ziet er leuk uit op afstand, maar stelt als je er bent niet veel voor. Thee, borrel en diner op het strand.

Mooie rustige dag met mooi weer, zonnig en 23 graden met aan het einde van de middag een klein regen buitje voor het stof!

Zondag 27 mei

We zijn vandaag met de bus naar Split gegaan. Rond 11.00 uur zijn we in het centrum van Split. Over de markt gelopen en dan komen we in het oude centrum. Eerst komen we langs een gigantisch groot beeld van Gregorius van Nin, een Bisschop die zich inzette voor het gebruik van de Slavische taal in de kerkdiensten. En dat was zo rond het jaar 900. Het strelen van zijn grote teen zou geluk brengen. Natuurlijk hebben wij ook zijn teen gestreeld!

En we hebben al zoveel geluk dat we hier zijn!

Toen door de goudenpoort het paleis binnen. Het paleis is het oudste gedeelte van Split en een ommuurde stad op zich met 4 poorten, goud, zilver en bronzen poorten, een kathedraal, smalle straatjes, steegjes en pleinen.Destad met een soort marmer geplaveid. Er zijn veel winkeltjes, restaurantjes en heel veel terrassen. Een prachtig mooie oude stad en bovendien heel gezellig.

Daarna langs de boulevard gewandeld en verder naar de haven, met veel boten, langs het strand naar het schiereiland Marjan. Langs het strand groeien cactussen en deze hebben prachtige bloemen. Aan de rand van het park en langs het strand hebben we een kastelet, een 17e eeuws paleis bezocht.

Tot slot nog naar de markt voor aardbeien, kersen en courgette. We halennog netde bus van 16.00 uur naar de camping.

Het is nog heerlijk weer, ongeveer 22 graden en genieten op het strand van koffie en een drankje en maken een praatje met onze 'buren'. En buren heb je er veel van op de camping.

Maandag 28 mei

Heerlijk geslapen aan het strand, maar wel in de caravan en weer ontbijt op het strand. Het blijft genieten.

Het is om 10.30 uur al weer 24 graden en een zonnetje. Kijken van onder de parasol uit over de zee en op het eiland Brac, wat voor de kust bij Split ligt en zitten nu aan de koffie.

Wil iedereen die dit reisblog leest de hartelijke groeten doen diegene die reageren hartelijk bedanken voor hun reactie. Doet ons goed iets van het 'thuisfront'te horen!

Na de lunch een wandeling van een paar uur gemaakt in de omgeving. We zagen een kerktorentje en zijn er naar toe gewandeld.Het stadje viel tegen, een paar huizen, een winkel en dat was het dan. Langs de kustweg ligt heel veel afval in de bermen, ziet er niet gezellig uit. Bij de camping nog een stukje langs het strand gelopen en theegedronken, natuurlijkop het strand....

Heerlijk weer, ongeveer 30 graden en zon.

Wij hadden nog door willen gaan naar Dubrovnik, maar onze buren, die er geweest zijn, vertellen dat de stad Split veel mooier is. Nu hebben wij besloten dat het genoeg is geweest. Wij zijn toch al zuidelijker gegaan dan dat ons plan was. Ons plan was tot Zadar gaan. Blijven hier zeker nog een week en dan stap voor stap richting het noorden. Eerst Zadar, dan Rijeka en dan kijken we wel.....

Dinsdag 29 mei

Vanmorgen even wat boodschappen gehaald en na de lunch hadden we het plan om op de fiets naar Split te gaan. Er komt een donkere zwarte lucht opzetten. We hopen dat hij overdrijft, maar helaas. Onweer, wind en regen. Wachten de bui even af. Na de bui naar het dorpje Stobrec gefietst, even langs de kust gewandeld en.... toen was er weer een bui!

Nu niet lachen, onze plannen zijn weer gewijzigd. We gaan Vrijdag toch nog naar Dubrovnik. We horen zoveel tegenstrijdige berichten van onze mede kampeerders. De één vindt het mooi en de ander zegt: 'het is net Valkenburg'. nu willen we het dan ook met eigenogen zien. Nog 200 kilometer naar het zuiden en dan zijn we ruim 2000 kilometer van huis.

Woensdag 30 mei

Hiep Hiep Hoera, Mees is jarig en is nu 1 jaar! Opa en oma zijn er helaas niet bij, maar we skypen even en dan zien we de jarige toch!

Zijn cadeautje heeft hij al gekregen voor we vertrokken en als we thuis zijn kunnen we hem weer lekker knuffelen.

Een mooie dag vandaag, zo rond de 30 graden en tegen de avond even een donkere lucht, maar geen regen en onweer.

We zijn weer op de fiets naar Split geweest, 9.5 kilometer maar wel veel klimmen. De kathedraal en crypte bezocht. De kathedraal is ooit gebouwd als mausoleum en daardoor niet groot. Naar het schiereiland Marjan rond gefietst. Mooi bebost schiereiland en de route ging langs de kust.

Pizza gegeten in de stad met een heerlijk ijsje toe.

Donderdag 31 mei

Vanmorgen familie van familie uitgezwaaid. We kwamen de vorige week met elkaar in gesprek en wat bleek, Eelkje is een nicht van een verre neef van mij.....

Voor de eerste keer in zee gezwommen. Verder rustige dag op de camping doorgebracht. Opgeruimd en morgen naar Dubrovnik. Het is ruim 200 kilometer, maar geen gemakkelijke weg, heel veel bochten. Morgenavond zullen we het weten.

tytsia

nou, dat klinkt als het paradijs...
heb het goed!

Janny van Hulst

Wat een prachtige reis maken jullie!!

Groetjes.

Cora

Wat een prachtige plek is dit! Direct aan bet strand, je wordt wakker met het ruisen van de zee, heerlijk!
Wij zijn vandaag ook naar het strand geweest. Mees vond het heerlijk en heeft aan de vloedlijn gezeten...
Xxxs van Jan, Cora, Niels, Lennart en mees

Gerda Wijs

Zoooooo.......... dat is genieten zeg. Zou haast jaloers worden hè? Jullie maken een prachtige reis en fijn dat jullie er ook zo van genieten. Nog veel plezier hoor.

gr Jan en Gerda

Jenny vn Hoorn

Even de tijd genomen jullie verslagje te lezen. Klinkt allemaal heerlijk Ans en Piet. Lekker genieten dus. Jullie plekje moet wel fantastisch zijn zo aan het strand.
Ik heb gelukkig de laatste dagen 's middags wat kunnen fietsen. Verer hier alles rustig.
Lieve groet, Jen en ook van Jan

ans scholten

Net weer even gekeken naar het reisverslag, jullie zijn inderdaad een eind van huis. Nog gefeliciteerd met de kliene Mees.
Het weer is hier nog steeds goed de temp gaat nu wel iets omlaag en morgen komt er regen maar je hoort mij niet klagen.
Nog veel plezier. Gr, Ans