Caravan-door-Europa.reismee.nl

Plitvicemeren

Vrijdag 18 mei

Wij vertrokken rond 09.30 uur van camping Slapic bij Duga Resa en zijn door het binnenland via dorpjes, bossen en landweggetjes op de D1 richting Split gekomen.

Na het eerste kuilenweggetje, en waar we ook nog 3 vrachtwagens moesten passeren, hebben we eerst maar langs de weg koffie gedronken. Niet wetende dat er nog meer spannends ging gebeuren.

Het was een heel mooie tocht, maar ik had af en toe zweethanden en kromme tenen! Piet was in zijn element en heeft genoten. Het waren vaak heel smalle weggetjes, veel bochten en aan één stuk door klimmen en dalen, maar wel door een heel mooi gebied.

Tot heden hebben we nog niet zoveel met Kroatië, maar het gaat komen.....

Op de camping Korana bij Dreznik Grad, 5 kilometer verwijderd van de Plitvicemeren, mochten we een plekje kiezen. Zal je vertellen dat dit nog niet eenvoudig is. Een gigantisch grote camping, 500 plaatsen en ook grote plaatsen, maar allemaal glooiend. http://www.camping.hr/nl/campings/korana-national-park-plitvice-lakes De camping is een soort park. Er is geen recht plekje te vinden!

Uiteindelijk kiezen we een plaats in een kommetje. De caravan moet aan één kant op 2 planken en een wig. We staan prachtig en voor internet moeten we onder de boom zitten!

Zaterdag 19 mei

Heerlijk geslapen in het 'park', maar wel in de caravan! Na de koffie zijn we op de fiets gestapt en buiten de camping de fietsroute gezocht. Gisteravond al wat informatie gehaald over fietsroutes, wandelpaden en de Plitvicemeren.

Een tocht van 35 kilometer gemaakt over landweggetjes, bospaadjes en langs landerijen. Het was af en toe best klimmen, maar dan stappen we even af en soms ook bij het dalen. Op een asfaltweggetje hoeft dat niet snel, maar bij losse stenen, boomwortels of ander ongein stap ik liever even af!

Onderweg heel veel ingestorte huizen, lege huizen met kogelgaten enz. De gevolgen van de oorlog zie je in kleine dorpjes en langs landweggetjes duidelijk. Hier maak ik geen foto's van. Kun je niet doen vind ik.

De mensen in Kroatië zijn erg vriendelijk, iedereen groet. En als je terug groet in hun eigen taal zie je dat dit gewaardeerd word.

Probeer ook maar wat!

Goedemorgen = dobro jutro

Goedendag = dobar dan

Goedenavond = dobra vecer

Hallo = bok

Het was heerlijk weer vandaag ongeveer 25 tot 30 graden, maar de nachten zijn erg koud.

Morgen om 09.00 uur met de bus naar de Plitvicemeren. We twijfelen nog of we 1 of 2 dagen zullen gaan.

Nu is het tijd voor een wijntje/biertje!

Er zijn hier in het binnenland van Kroatië weinig campings en daardoor zie je veel oude bekenden van de vorige camping ook weer hier. Is best gezellig.

Zondag 20 mei

We gaan om 09.00 uur, met de bus van de camping naar de Plitvicemeren. Het is maar 8 kilometer dus voor 09.30 zijn we binnen. En we beginnen bij ingang 1, wandelen naar station 1 en stappen in een soort trein, 3 wagons achter elkaar. Deze brengt ons naar boven,naarstation 4, via smalle weggetjes en door bossen. Af en toe vangen we een blik op wat er allemaal te zien is, meren, watervallen en bossen. We hebben een kaart gekocht voor tweedagen. Het gebied is heel uitgestrekt en alles zien in één dag is te vermoeiend. We beginnen met koffie en gebak natuurlijk. Alleen koffie daar 'loopt'Piet niet op! We beginnen te wandelen bij de bovenste meren en dalen langzaam af via plankieren, paden door het bos en langs de meren en watervallen en van alles willen we foto‘s en film maken. Soms is het even druk met groepen met een gids, maar er zijn ook momenten dat het heel rustig is en je de stilte hoort. Onderweg picknicken we op een bankje aan de oever van een meer. We wandelen uren en komen uiteindelijk bij een boot en deze brengt ons naar de overkant. We rusten een poosje en eten een ijsje. Zoeken nog naar een bepaalde route, maar besluiten deze voor morgen te bewaren. Wandelen/klimmen nog een uurtje naar de uitgang en wachten op de bus naar de camping. En met ons nog wat mensen van de camping. Dit laatste geeft een goed gevoel, sta je bij de juiste halte of......we staan allemaal verkeerd!

We hebben genoten en waren om 16.30 uur terug op de camping. Gedoucht, wat gedronken en gegeten en dan is de dag al weer bijna om.

Het was prachtig weer vandaag, zo tegen de 30 graden, maar doordat we ook veel schaduw hadden van de bomen was het goed te doen. Ik kan niet vertellen hoe mooi het is, maar een blik op een paar foto's zegt al veel.

Maandag 21 mei

Vannacht heeft het flink geregend. Nu halfbewolkt en af en toe een bui. Op de fiets een paar boodschappen gehaald en een eindje rond gefietst.

Om nog even op de boodschappen terug te komen, groenten kun je hier bijna niet kopen, wat er ligt is half rot. Bij ons wordt dat weggegooid. Je ziet hier dan ook dat ieder huis zijn eigen moestuin heeft. Nu begrijp ik dat.

Heb gelukkig nog wel wat blikken en in en rond de steden ligt meer in de supermarkt, b.v in Karlovac was wel alles aanwezig. Misschien wat duurder als bij ons, maar beter duur dan niet te koop!

Over een paar dagen gaan we naar Split dus daar maar even inslaan.

Morgen nog een dag naar de Plitvicemeren

Dinsdag 22 mei

Weer de hele nacht geregend en dat geeft weinig hoop op een droge dag in het Plitvicepark. We hebben besloten wel te gaan met de bus van 09.00 uur en met ons weer vele mede kampeerders. We zijn gewapend met regenkleding en paraplu en een wandelstok. Je zal het niet geloven, maar in het park hebben we maar een enkel klein buitje gehad.

We hebben een prachtige route gelopen. Zondag waren we de route, die bijna alle mensen lopen gegaan en nu hebben we over de bergen gelopen, langs de oevers, door het water en door de blubber, keken tegen en op de watervallen. Het was best een pittige route voor deze oude sokken, maar we hebben het gehaald. Het mooie van de route was dat het stil was en dat we mooie planten en dieren hebben gezien. We zijn maar één persoon tegen gekomen. Er waren een paar die tegelijk met ons mee de route liepen en deze mensen zag je zo af en toe. Vandaar de stilte!

Dinsdag 23 mei

Weer de hele nacht regen gehoord en vanmorgen hebben we besloten op te ruimen en een plekje hogerop op een verharde plaat te zoeken. Kunnen we alles schoonmaken en morgen vroeg vertrekken richting Split.

Er valt veel schoon te maken. Alles zit onder de modder en is nat. Ik zit lekker binnen en Piet doet de buitenboel en ik assisteer af en toe. Vroeger was dat anders toen deed Dora de buitenboel........en de binnenboel.

Dat plekje hogerop hebben we momenteel, maar het ging niet zonder slag of stoot. Het begon al met de auto die geen meter van zijn plaats ging. De caravan ging eerst nog wel op de mover tot hij met één wiel in een blubberput kwam. Ook geen meter vooruit, maar nog wel achteruit!

Eerst de caravan half op de weg geplaatst met behulp mover en movers, mede kampeerders. Gelukkig zijn er veel mensen 'thuis' in hun caravan vanwege het slechte weer. Er komt van alle kanten hulp aangelopen om een duwtje te geven. De auto rijdt Piet, op eigenkracht, achteruit de helling af en voor de caravan geplaatst om hem zo uit de blubberput te trekken.

We staan nu op een doodlopend weggetje op de camping en zetten morgen de auto ervoor en gaan dan verder, richting Split.

Bijna hele dag buien, maar hebben toch nog even buiten gezeten voor thee en later borrel. Rond 19.00 uur een heftige onweersbui, heel veel regen, bliksem en harde klappen onweer. We hebben het overleeft!

Gerda

Leuk hoor! Ik heb je nog een mail gestuurd! X