Caravan-door-Europa.reismee.nl

Naar Kroatie......

Zaterdag 12 mei

Morgen vertrekken we van de camping bij Maishofen en als het gaat zoals we gepland hebben, dan overnachten we net voor de grens van Slovenie. Willen dan de volgende dag doorreizen naar Kroatie. Weet niet of we daar internet hebben, dus duurt het even wanneer we weer reageren dan weet je, ze zitten in de rimboe of internet is te duur en of te verweg!

Wil jullie allemaal bedanken voor het 'meereizen'en de reacies op dit reisblog.

Het weer was zeer wisselend vandaag. We werden wakker met regen op het dak en koud, ik geloof nog geen 10 graden. Zo rond 10.00 uur werd het steeds warmen, zon en 28 graden. Na 15.00 uur ging het weer regen en het werd berekoud. De temperatuur daalde weer naar 8 graden! Zitten lekker met de kachel aan en aan een kopje thee.

Zondag 13 mei

Om 09.00 uur gingen van de camping Neunbrunnen bij Maishofen. Het doel was een paar kilometer voor de Sloveense grens te overnachten, maar we waren vroeg en hebben voor de zoveelste keer ons doel gewijzigd! Wij zijn doorgereden naar Ljublijana een camping dicht bij de stad, Ljublijana Resort. Camping ziet er eenvoudig, maar goed en schoon uit. Op de site ziet het er veel mooier uit dan dat de camping, naar mijn mening, werkelijk is. hhttp://www.ljubljanaresort.si/ Om 15.00 uur waren we hier en omdat we maar 1 nacht blijven zijn we snel klaar, caravan recht, stroom en de schotel voor de TV stellen en dan zijn wij ook 'gesteld'. Wij kunnen besluiten om een paar nachten te blijven, maar we zijn ons bewust dat je niet alles kunt zien, dus gaan we morgen door naar een camping 50 kilometer voorbij Zagreb. Willen de stad Zagreb bezoeken en de Plitvicemeren.

Het was koud vandaag. De hoogste temperatuur was 12 graden. Te koud vinden wij., hebben toch liever 30 graden!

Maandag 14 mei

Het is nog steeds koud en onderweg naar Duga Resa, 50 kilometer voorbij Zagreb, wordt het niet veel warmer, 14 graden is de hoogste temperatuur die we gezien hebben!

Om 08.30 uur vertrokken we van de camping Ljubljana en waren na een paar kilometer op de snelweg richting Zagreb. Onderweg, bergen, dorpen, stadjes en landerijen. Ook reden we een stukje langs een rivier. Netof je langs de Ijssel rijd. Beetje glooiend en dan de rivier die door het landschap kronkelt.

De grens met Slovenie zijn we zonder paspoort te tonen over gekomen, maar Slovenie-Kroatie daar zitten ze nog, de douaneambtenaren. Paspoort tonen en we worden goedgekeurd om het land binnen te gaan.

Bij Karlovac worden we door de Nokia navigatie van de snelweg gestuurd richting Duga Resa. Volgens het campingboek moeten we in Duga Resa bij de kerk linksaf en over de brug rechtsaf en borden camping Slapic volgen. Dit ging prima tot het weggetje van smal weggetje, nog verhard, veranderde in een landweg met heel veel kuilen. Heel smal en soms ook flink klimmen. We vroegen ons wel af, zitten we goed? Ja hoor, we zaten goed. Er kwam van een zijweggetje een tractor en de bestuurder van de tractor wijst dat we rechtdoor moeten rijden. Stapvoets rijden en kuilen proberen te ontwijken zo komen we uiteindelijk op de camping http://www.campslapic.hr/ De camping is klein, heel schoon en ligt aan de oever van de rivier, Mreznica. Nog nooit van gehoord en niet kan het niet uitspreken.

Men zegt wel, gedeelde smart is halve smart,ook ander caravanners hebben een probleem met het weggetje. Ach en we hebben weer wat spannends mee gemaakt om hier te plaatsen, hahaha.

We worden vriendelijk ontvangen en krijgen folders over fietsroutes, plattegrond van omgeving en van Zagreb. Volgens de camping eigenaresse kunnen we beter met de trein naar Zagreb gaan. Het station is 1500 metervan de camping, in het dorp Belavici. Moet de naam wel opschrijven omdat al die moeilijke en soms ontuitspreekbare namen niet te onthouden zijn.Denk dat we dat adviesom met de trein te gaan wel opvolgen. Naar de Plitvice meren moeten we met de auto.

Morgen eerst deze omgeving wandelende en of op de fiets verkennen.

Dinsdag 15 mei

Heerlijk geslapen en het weer, wat de campingeigenaresse al heeft voorspeld, is beter. Om 10.00 uur 16 graden en een mager zonnetje. Hebben hoop dat het mooi wandel weer wordt vandaag.

Voor alle lezers van dit reismee, de hartelijke groeten van Piet en Ans uit Duga Resa, Kroatie

Na de koffie zijn we gaan wandelen via de pontonbrug naar het station van Belavici naar Duga Resa. Ongeveer 12 kilometer en we hebben er 4 uur over gedaan. Dit kwam niet door dat de kilometers langer zijn in Kroatie, maar we ontmoeten op het station van Belavici mensen die ook op de camping staan en onderweg naar Duga Resa ook nog mensen van de camping. Met beide stellen een poosje staan kletsen. Ook dat hoort bij kamperen en is gezellig.

De omgeving is heuvelachtig en wat opvalt dat zeker 75% van de huizen niet is afgebouwd. In Duga Resa geld gepind, de munt eenheid in Kroatië is kuna. Spreek je uit als guna en de waarde van een kuna is, voor 7,00 kuna betaal je € 1,00.

Het is heerlijk weer geworden vandaag, ongeveer 24 graden.

Morgen gaan we naar Zagreb. We willen de trein van 09.35 uurproberen te nemen.

Op de camping vertellen zehoe laat de trein gaat en dat je een retour kunt nemen. De kaartjes koop je in de trein bij de conducteur.

We zullen het zien morgen!

Er is gratis internet op deze camping, maar het bereik is in de ochtend matig en in de avond geen bereik. Dit laatste komt door, wie dicht bij het vuur zit het warmt zich het best. In de buurt van de receptie is het druk, tv kijken op laptop en en mobieltjes die contact zoeken. Gisteravond heb ik bij de receptie nog een rondje wordfeud gespeeld.

Woensdag 16 mei

Vanmorgen wat vroeger op om naar het station Belavici te lopen, een wandeling van 15 minuten, naar het station. Van een station kun je niet spreken. Er is een halte met een wachtruimte waar de ramen niet meer inzitten, en een paar bankjes buiten. de trein is op zich best comfortabel, maar de instap is heel hoog.

Na 70 minuten en meer als 10 keer stoppen zijn we in Zagreb, de hoofdstad van Kroatië. Op het plein voor het station is een presentatie van het aardbeien seizoen. Overal stalletjes/marktkraampjes met aardbeien en een folkloregroep.

Zagreb is een stad met mooie parken, pleinen en gebouwen, maar eerst koffie voor we verder gaan. Het weer is niet al te best en het gaat na de koffie regenen. We hebben gelukkig een paraplu bij ons, ooit gekocht tijdens een bezoek aan Florence, ook toen regende het!. We wandelen door de stad met brede straten naar het kunstenaarscentrum van Zagreb, een rond gebouw op een plein met een fontein. We bezoeken de Kathedraal van Zagreb.

Wandelen over een groenten en fruitmarkt. Wat opvalt is dat men ook hier veel aardbeien te koop aanbied. Ze zien er heerlijk uit! Mensen eten ze, zoals bij ons een zakje friet.

We lopen door de oude wijken waar de 'gewone'mensen wonen. De appartementen in de oude woonwijken zien er aan de buitenkant niet best uit. Wij zouden er voor niets niet willen wonen. Het lijkt of ze op instorten staan. Zagreb is een stad van tegenstellingen, mooie gebouwen en gebouwen waar de bomen door de daken groeien. Ook de bedelaars ontbreken niet.

Er zijn mooie winkels in winkelstraten en overdekte winkelcentra, ook H en M., McDonald, enz. zijn aanwezig.

Met een zonnetje hadden we nog meer van deze dag kunnen genieten, maar ook nu was het een geslaagde dag. De trein heeft ons weer in Belavici gebracht. En we zijn gezellig met z'n vieren terug naar de camping gewandeld. Er was op de heenreis nog een stel van de camping die naar Zagreb ging met de trein. In Zagreb is ieder zijn eigenweg gegaan. Nu waren we weer tegelijk terug.

Donderdag 17 mei

Gisteravond lagen we om 22.00 uur in bed, moe, slaap na een dag van treinen, lopen en regen.

Om 07.00 uur worden we wakker met een zonnetje en het belooft een mooie dag te worden.

Mooi weer geweest vandaag, ongeveer 24 graden. Morgen 100 kilometer naar het zuiden, een camping in de buurt bij de Plitvicemeren.

Het is mooi weer geworden, zon en ongeveer 22 graden. We hebben boodschappen gehaald, getankt en plannen de rit voor morgen. We gaan in de buurt van de Plitvicemeren een camping zoeken. Het is ruim 100 kilometer naar het zuiden. We hebben vandaag nog even bij de weg gekeken welke weg we nemen of de pontonbrug of de kuilenweg. Er vertrekken morgen nog meer caravanrijders, en we twijfelen met z'n allen. Vanavond hebben we besloten de slechte weg te kiezen.

bernadette

kroatie is beslist de moeite waard, veel plezier !

Gerda

Veel plezier! X

Cora

Ik lees dat jullie goed aangekomen zijn in Kroatië! Veel plezier daar! Hier alles goed. Mees heeft alleen de waterpokken maar is er gelukkig niet zo heel erg ziek van

Ans Roeterdink

Hallo Ans en Piet,
Wat hebben jullie tot nu toe een fantastische vakantie!!!!
Veel gezien en gedaan.
Geniet er nog lekker van.
Hoop dat jullie nog een mooie tijd hebben daar.
Ans

Ans Scholten Luierweert

Zo te lezen is het een mooi land. Hier is het behoorlijk warm, gisteren een beste hagelbui gehad.
Was heel plaatselijk verschillende delen van Hengelo hebben niks mee gekregen.
Ans en Piet nog een fijn verblijf in den vreemden.